186
REGISTRES DU BUREAU
[i57o]
du matin, se trouverent messieurs Marcel, Prevost des Marchans, mM Pierre Poulin et François Dau­vergne, Symon Boucquet et Symon de Cressé, Es­chevins, lesquelz avec leurs robbes mi parties par­tirent, sur les entre sept et huict heures, dud. Hostel de Ville. Et marchoient devant eux lesd, archers jusques au nombre de soixante et plus; et après, les sergentz de lad. Ville, avec leurs robbes mi parties et navires d'argent sur l'espaulle; le tout à pied. Et derriere eulx lesd. Conseillers de Ville, Quarteniers et bourgeois en bon nombre, tous montez sur mulles ou chevaulx.
Et en tel ordre allerent droict à Nostre Dame de Paris, passèrent sur le pont et par la rue Neufve Nostre Dame, et descenduz de leurs monstures en­trerent à l'eglise, où trouverent led. sieur Evesque de Paris et messieurs les chanoines -1' prestz à par­tir, avec la chasse de monsr Sainct Marcel, laquelle ilz accompaiguerent en ordre de procession, mar­chant lesd. Prevost des Marchans et Eschevins à pied, tost et incontinant après derriere led. sr Evesque; et après eulx lesd. Conseillers, Quarte­niers et bourgeois. Et allerent droict à Saincte Gene­viefve tout le long de la rue Sainct Jacques, jusques au coing de Sainct Estienne des Grès, où ils tour­nèrent pour aller à Saincte Geneviefve, où estoient ja assemblez messieurs de la court de Parlement, aultres princes et seigneurs cy après nommez, parce que le Roy estoit à Montceaulx et la Royne se trouva mal disposée, qui fut cause que led. seigneur ne
s'i trouva, combien qu'il en eust bonne volunté'2'.
Et après que lesd, sieurs de Nostre Dame eurent chanté l'entaine accoustumée et oraison par l'Evesque, et les orgres eussent sonné, fut ordonné de marcher en ordre que l'on a accoustumé faire, sçavoir les quatre Mandions, parroisses, chasses, reliques. Et puis marchoient messieurs du Clergé de Paris, doyen, chantre, chanoynes et aultres d'ung costé, et les religieulx Sainte Geneviefve, de l'aultre; puis immediatement les chasses Saincte Geneviefve et Sainct Marcel; et à costé messieurs le Lieutenant criminel et Procureur du Roy, avec leurs robbes rouges, avec grand luminaire, et sergens du Chas­tellet et de la Ville, et le Chevalier du Guet qui avoit dispersé ses gens aux carfours et advenues de la grande rue pour eviter à la presse et confusion; lesd, chasses portées, sçavoir la chasse Saincte Ge­neviefve par les orfèvres, et celle de Sainct Marceau par les confraires d'icelle confrairie Saincte Gene­viefve, nudz piedz ct en chemises, et jusques hors le monastere Saincte Geneviefve, où illec changèrent les orfebvres avec les confraires du port desdictes chasses. Et après suivoyent messieurs lesd. Evesque de Paris et abbé de Saincte Geneviefve, vestuz de leurs habitz pontifficiaux, avec leur miltre et crosses portées devant eux, el cierges aux armoiries de la Ville avec chandelliers d'argent.
Suyvoienl inmediatement lesd, sieurs Evesque et abbé, messieurs les princes de Montpensier '3' et prince Daulphin'4', le duc d'Uzès'5', mareschal de
trouve avec une liasse d'autres mandements semblables des années 1568-1671, annexés à litre dc pièces justificatives d'un mandat de payement de 18 livres tournois adressé au Receveur par les Prévôt des Marchands et Echevins, le i3 août 1571. (Archives nat., Acquit» du domaine de la Ville, H 2o652.)
(l' Le Registre capitulaire de Notre-Dame annonce en quelques mots ies processions du 3 et du io septembre, mais il n'en donne point la description. (Archives nat., LL 259, P- 366, 368.)
(!' Cette indisposilion de la reine Catherine n'avait rien de grave. Voici la lettre que Charles IX écrivit au premier Président de Thou à ce sujet, et pour lui annoncer qu'il se ferait représenter à la procession générale par le duc de Montpensier : .-Monsieur le President, pour ce que la Royne madame et mere, arryvant ici, s'est trouvée ung peu mal d'un rheusme, elle a esté contraincte de prendre des pilulles, et encores qu'elle se porte bien maintenant, Dieu mercy, toutesfois les médecins ne sont point d'advis qu'elle parte plus tost que lundy pour s'en retourner à Paris. Et d'aultant que, comme vous pouvez penser, il ne seroit pas raison­nable que je la laisse, j'ay résolu de ne bouger d'icy jusques à ceste heure. Dont je vous ay bien voullu advertir et prier de voulloyr assister, avecq ceulx de ma court de Parlement, à la procession generalle qui se doibt faire à Paris, dimenche prochain, où se trou­verra pour moy mon cousin le duc de Montpensier, ainsy que je luy escriptz presentement, ensemble à l'Evesque de Paris. Et estant tout ce que j'ay à vous dire pour ceste heure, je prye à Dieu vous avoyr, monsieur le President, en sa saincte et digne garde. Escript à Monceaulx, le viii'jour de septembre m. v" lxx». Ainsy signé : -.CHARLESa, et plus bas : it Fizes». (Archivée nat., Parlement, X1" i63o, fol. 290 v°.)
'-' Louis de Bourbon, duc de Montpensier. Voir ci-dessus page 23, note 6.
'4> François de Bourbon, fils du précédent, porta lo titre de prince dauphin d'Auvergne, du vivant de son père, et lui succéda comme duc de Montpensier et de Châtellerault, etc II mourut à Lisieux, dans sa cinquantième année, le 4 juin 1592.
(5> Antoine de Crussol, d'abord comte de Crussol et vicomte d'Uzès, fils de Charles, et de Jeanne de Genonilhac, fut premièrement sénéchal de Quercy, office dont son grand-père maternel, le fameux grand maitre de l'artillerie Jacques de Genouilhac, ie démit en sa faveur, le 2.3 novembre 1544; conseiller d'État, le i4 février i56o, chevalier d'honneur de la Reine, capitaine de 5o hommes d'armes, chevalier de l'ordre, il eut commission de Lieutenant du Roi en Dauphiné, Languedoc et Provence, le io décembre i56i.